PRom

16 lat środowiska              32 konferencje

Article

×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /hosting/www/prom.edu.pl/htdocs/images/galerie/2014_Krakow_UJ.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galerie/2014_Krakow_UJ
"UNIWERSYTETY I NAUKA: ANTIDOTUM NA TRUDNE CZASY? WARSZTATY DLA SŁUŻB PRASOWYCH I PROMOCYJNYCH"
Program

Relacja -
Nowe wyzwania, trudne wybory:
Konferencja odbyła się w gościnnych progach Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był współgospodarzem spotkania, a okazja była szczególna – jubileusz 650-lecia najstarszej polskiej uczelni. XXII Konferencję „Prom”, w auli Collegium Novum, uroczyście otworzyli  prof. dr hab. Andrzej Mania, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. dydaktyki oraz dr Marek Zimnak, prezes Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”.  Spotkanie moderowała Kinga Drechny-Mucha, kierownik Działu Promocji i Informacji UJ.
 
– Wybór miejsca i zmiany, które dostrzegamy na uczelniach wyższych, zdeterminowały temat naszej konferencji. Środowisko boryka się z wieloma problemami. Tymi bardziej przyziemnymi, jak na przykład liczba studentów i finanse oraz związanymi z etosem szkolnictwa wyższego. Czymś co nazywamy akademickością, społecznością akademicką, wspólnym uniwersitas studiorum. Na pewno w czasie konferencji nie podaliśmy gotowych recept i rozwiązań, ale wymiana opinii, gorące dyskusje i warsztaty są wartością nie do przecenienia – mówi Marek Zimnak.

Wydarzeniem pierwszego dnia konferencji był wykład prof. dra hab. Piotra Sztompki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, inicjatora Kongresu Kultury Akademickiej i przewodniczący Rady Programowej Kongresu. W wykładzie pt. „Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur” prof. Sztompka – jak zaznaczył, w sposób celowo przejaskrawiony – przedstawił własną koncepcję źródeł kryzysu współczesnych uniwersytetów. To prymat wywodzącej się z przedsiębiorstw i banków kultury korporacyjnej nad ukształtowaną przez wieki na uniwersytetach kulturą wspólnotową: – Co gorsze, w rękach oszołomionych fetyszem nowoczesności administratorów, nadsłuchujących chętnie bajek pseudo-uczonych o „uniwersytecie post-tradycyjnym”, doszło do erozji modelu tradycyjnego, tego spontanicznie przez wieki wytworzonego ładu wspólnotowego, akademickiego Gemeinschaft i do apoteozy narzuconego odgórnie ładu korporacyjnego, modelu akademickiego przedsiębiorstwa. Wahadło odchyliło się w jedną stronę, znacznie za daleko – dodał P. Sztompka.

Pierwszym głosem w dyskusji był wykład dra Andrzeja Ostrowskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Gra o wizerunek i jego spójność z misją uczelni”. W  procesie budowania wizerunku uczelni wyższej A. Ostrowski wskazał na długą drogę od strategii do praktyki wizerunkowych działań. Punktem wyjścia była teza uwzgledniająca metodologię zarządzania procesami i ontologii obiektywnej w obrębie posttradycyjnych instytucji społecznych: – Jeśli cała nasza praca to procesy, jeśli uczelnie są posttradycyjne i jeśli dają się opisać jako obiekty, to cała nasza skuteczność opiera się na rozpoznaniu czym jest to, czego wizerunek kształtujemy, zaproponowaniu opisu procesów budowania wizerunku, zarządzania informacją, promocji i marketingu, optymalizowaniu tych procesów wraz ze zmianami w organizacji lub jej otoczeniu. Musimy zatem precyzyjnie określić, na jakim obiekcie pracujemy, aby efektywnie przekształcać procesy w nim zachodzące – zaznaczył na początku A. Ostrowski.  

Ważnym spotkaniem była dyskusja panelowa „Uniwersytety w cieniu wojen ideowych: incydenty czy choroba społeczna”, którą poprowadził prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas. W debacie udział wzięli przedstawicieli uczelni, na których doszło w ostatnim czasie do starć z udziałem policji i politycznej walki. Ataki skrajnych politycznych grup, nadużywających gościnnych progów uczelni wyższych, które do tej pory były agorą wymiany idei i poglądów, stały się zagrożeniem dla otwartej społecznej debaty. Więcej – w związku wyborczym kalendarzem – uczelnie wyższe będą musiały się bronić przed partyjną propagandą, prezentowaną niejednokrotnie pod pretekstem politycznych dyskusji.  O swoich doświadczeniach, prognozach sytuacji i działaniach, które mogą chronić rujnowany – także przez media – wizerunek uczelni wyższych mówili Uniwersytetu Gdańskiego, dr Andrzej Ostrowski z Uniwersytetu Wrocławskiego, dr Dominika Narożna z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Lidia Jaskuła z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz dr Beata Czechowska-Derkacz z Uniwersytetu Gdańskiego.  

Uczestnicy XXII Konferencji, który w Krakowie stawili się w gronie ponad 120 osób, uczestniczyli w warsztatach z zakresu protokołu dyplomatycznego (Wojciech Szymczak), związków biznesu z nauką (Łukasz Kowalik), grywalizacji jako strategii promocji (Andrzej Ostrowski), social mediów (Anna Mościcka-Miodek, Robert Purzycki), prawa prasowego w internecie (Monika Brzozowska), promocji nauki (Marek Zimnak), monitoringu mediów jako elementu pomiaru wizerunkowego efektu (Marcin Szczupak).  Był także czas – choć w precyzyjnie zorganizowanym na merytoryczne spotkania czasie nie było to łatwe – na wycieczki do Wieliczki i Nowej Huty, a przede wszystkim na nieformalne spotkania, które stały się nieocenioną platformą wymiany doświadczeń i szukania wspólnych rozwiązań wobec problemów, jakie stanęły przed polskimi uczelniami wyższymi: demograficznym niżem i ekonomicznym kryzysem.

Walne zebranie stowarzyszenia, które odbywa się w czasie branżowych konferencji „Prom”,  tym razem było okazją do dyskusji na temat strategii i planów Stowarzyszenia, które od lat kontynuuje dobre praktyki wymiany opinii doświadczeń  rzeczników prasowych i pracowników biur promocji polskich uczelni. Współpraca Stowarzyszenia z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich, naukowo-badawczymi instytucjami, edukacyjnymi stowarzyszeniami i branżowymi partnerami przynosi coraz bardziej wymierne efekty. Gośćmi tegorocznej konferencji byli m.in. Leszek Cieśla i Kamil Melcer z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Łukasz Szelecki, rzecznik MNiSW, którzy zgodnie zadeklarowali chęć współpracy na rzecz wzmacniania wizerunku polskich uczelni wyższych, a taka synergia… musi przynieść pozytywne efekty.

XXII Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” odbyła się w dniach 9-12 lutego 2014 roku w Krakowie.  Patronat honorowy nad Konferencją objęli Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. dr hab. Lena Kolarska-Bobińska, Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś, JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Wojciech Nowak.

Beata Czechowska-Derkacz (Uniwersytet Gdański)

line info
Relacja Uniwersytetu Jagiellońskiego
:
Prof. dr hab. Andrzej Mania, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. dydaktyki, prof. dr hab. Piotr Sztompka, przewodniczący Rady Programowej Kongresu Kultury Akademickiej, oraz dr Marek Zimnak, prezes zarządu PRom, uczestniczyli w uroczystym otwarciu XXII Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich. Moderatorem spotkania, które odbyło się 10 lutego 2014 roku w auli Collegium Novum, była Kinga Drechny-Mucha, kierownik Działu Promocji i Informacji UJ.

Uczestnicy konferencji podczas dwudniowych obrad dyskutowali nad wyzwaniami stojącymi przed uczelniami w dobie kryzysu ekonomicznego i niżu demograficznego. Trudność w realizacji zobowiązań wynikających z pełnionej przez instytucje naukowe misji ma zasadniczy wpływ na wizerunek zarówno uczelni, naukowców, jak i samej nauki w społeczeństwie.

Utworzone w 2006 roku Stowarzyszenie "PRom" kontynuuje długą tradycję współpracy rzeczników prasowych i pracowników biur promocji polskich uczelni publicznych oraz niepublicznych. Otrzymało nagrody krajowe i międzynarodowe za swoją działalność, a jego aktywność i dokonania były prezentowane m.in. na posiedzeniach Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).
Galeria UJ
Źródło: http://www.uj.edu.pl

Gospodarz - Uniwersytet Jagielloński
Uniwersytet JagiellońskiNiezależnie od wielowiekowej tradycji Uniwersytet Jagielloński jest również uczelnią nowoczesną, otwartą na wyzwania dwudziestego pierwszego wieku. Społeczność akademicka jest niezwykle dumna, gdy środowisko naukowe w kraju dostrzega w Uniwersytecie lidera wiedzy, intelektu i nauki. To cieszy, ale i zobowiązuje.

Patronat Konferencji:
MNiSWMinister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Prof. dr hab. Lena Kolarska-Bobińska
KRASPPrzewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich Prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś

Partnerstwo strategiczne:
Edulandia pl
AgoraPartnerzy stowarzyszenia:

Centrum Efekty
Forum Akademickie2
GoldenLine
logo psmm rgb
Partner konferencji:
allegro.pl


GALERIA - fot. Anna Wojnar, Uniwersytet Jagielloński
{gallery}2014_Krakow_UJ{/gallery}